Sabar: The Drum Language and Dance of Senegal
Sabar je tradiční buben ze Senegalu, na který se také hraje v Gambii. Je spojován s lidmi etnika Wolof a Serer.
Na buben se obecně hraje jednou rukou a jednou větvičkou. Mezi jeho nejznámější představitele patřil senegalský hudebník Doudou N'Diaye Rose.
Sabar music je také název stylu hudby hrané na tyto bubny sabary, mezi které patří : Tukuler, Nder, Sabar, Mbanmbang a Tumune.
Sabar je také tanec, který tančí Senegalci s doprovodem hudby hrané na sabarové bubny. Sabarové tance se jmenují například farwujar a ceebujën nebo lamball.
Taneční události sabar slouží pro udržování sociálních vztahů a tradic a poskytují zábavu pro různé slavnostní situace.
Tanec sabarů Sabar Dance
Sabar je forma tance Wolofů žijících převážně v částech Senegalu a Gambie. Tanec je doprovázen bubnováním na bubny sabary. Tyto společenské taneční akce, jsou organizovány na rodinných oslavách např. na oslavu sňatků, pro politická setkán i fotalová utkání. Většina účastníků sedí v kruhu a mladé ženy tančí na sabarovou hudbu skupiny bubeníků, kteří byli najati, aby doprovázeli tanec.
Většina tanečníků vědomě nikomu nic nepředvádí, ale spíše se prostě baví prostřednictvím svého tance ve společnosti svých přátel a příbuzných. Protože sabar je sólový tanec, dává jim tanec také příležitost prezentovat se vynikajícím pohybovým výkonem před ostatními účastníky .
Tanec má podobu velmi krátkých improvizovaných sól a povinností sólového hráče na sabar je sledovat pohyby tanečníka. Bubeník tedy hudebně interpretuje pohyby tanečníka. Taneční sóla předádějí tradiční pohybové motivy. Bubeníci také reagují na pohyb tanečníka slovním komentářem.
Naopak pohyb tanečníka se řídí také hudebními signály sólového bubeníka, tzv. apely.
Na rozdíl od bubeníků, kteří byli pořadatelem pozváni, aby hráli na taneční akci, se většina tanečníků na akci sabar nepovažuje za účinkující, ale za hosty. Taneční událost sabar sice působí jako představení, protože je to situace oddělená od každodenního života s konkrétními hudebními signály, ale také se jedná o společenskou situaci, kde tanec slouží jako prostředek komunikace. Kromě interakcí mezi tanečníky a bubeníky mohou být taneční pohyby a gesta zaměřena také na ostatní účastníky sabar akce nebo mohou komentovat předchozí taneční sóla.
Na akcích sabar, nevydíme jen taneční pohyby, ale také prezentaci, jak člověk vypadá, jak se obléká, jaký má má krásný účes a make-up, což vytváří obraz ideálního ženství. Také muži předvádějí v sabarovém tanci sílu, pružnost, vysoké skoky a vysoké vykopávání nohou do vzduchu a eleganci, mužnost, talent i krásu.
Účastí tancem také vyjadřují účinkující přátelství a úctu k organizátorovi akce. Tanečníci také směřují své pohyby na někoho sedícího v publiku jako povzbuzení ostatních k dalšímu navazujícímu tanci. Můžeme pozorovat různé choreografické kreace, např. kdy dvě ženy tančí tváří v tvář nebo vedle sebe a vzájemně zrcadlí své pohyby. Nebo jiná tanečnice se pokusí ‚rozbít‘ sólo předchozí tanečnice tím, že vejde do kruhu a snaží se upoutat pozornost bubeníků svým sólem.
Sebevyjádření tanečnice v kontrastu s realitou r
Prostřednictvím tance Sabar Dance se akceptují pohyby ženy, které by v jiném kontextu nebyly považovány za vhodné. Například tancování před ostatními ve středu pozornosti je proti místním představám o slušném chování ženy také v rámci islámu.
Navíc charakteristické taneční pohyby sabar dance často odhalují stehna tanečnice a pro efektní pohyb nohou tanečnice také zvedá lem sukně na konci svého sóla. Pro sabar dance je také charakteristická spodní síťovaná sukně, kterou tanečnice při tanci odhaluje a která se používá jako spodní sukně. Tato síťovaná sukně by se normálně na veřejnosti neukazovala stejně jako se neukazuje spodní prádlo. V sabar dance však je to možné. V saba dance se tedy jedná o hravé převracení společenských norem.
Author:
Monika rebcova
Elina Seye